dnes je 5.5.2024

Input:

113/2020 Z.z., Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky o podpísaní Protokolu č. 16 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd

113/2020 Z. z.
OZNÁMENIE
Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky oznamuje, že 2. októbra 2013 bol v Štrasburgu otvorený na podpis Protokol č. 16 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (oznámenie č. 209/1992 Zb.). V mene Slovenskej republiky bol protokol podpísaný 2. októbra 2013 v Štrasburgu.
Národná rada Slovenskej republiky vyslovila súhlas s protokolom uznesením č. 2022 z 13. septembra 2019 a rozhodla, že ide o medzinárodnú zmluvu podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, ktorá má prednosť pred zákonmi.
Prezidentka Slovenskej republiky ratifikovala protokol 28. novembra 2019. Ratifikačná listina bola uložená 17. decembra 2019 u depozitára, ktorým je generálny tajomník Rady Európy.
Pri ratifikácii Slovenská republika urobila nasledovné vyhlásenie:
„V súlade s článkom 10 protokolu Slovenská republika vyhlasuje, že najvyššie súdy a tribunály určené na účely článku 1 ods. 1 protokolu sú Najvyšší súd Slovenskej republiky a Ústavný súd Slovenskej republiky. Slovenská republika ďalej vyhlasuje, že Najvyšší súd Slovenskej republiky má právomoci vyplývajúce z tohto protokolu len vtedy, keď koná v postavení kasačného súdu a dovolacieho súdu.”.
Protokol nadobudol platnosť 1. augusta 2018 v súlade s článkom 8 ods. 1 a pre Slovenskú republiku nadobudol platnosť 1. apríla 2020 v súlade s článkom 8 ods. 2.
Protokol č. 16 k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd
Preambula
Členské štáty Rady Európy a ďalšie Vysoké zmluvné strany Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd podpísaného v Ríme 4. novembra 1950 (ďalej len „dohovor”), signatári tohto protokolu,
so zreteľom na ustanovenia dohovoru a osobitne článku 19 o zriadení Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len „súd”),
vzhľadom na to, že rozšírenie právomocí súdu vydávať poradné stanoviská ďalej posilní súčinnosť medzi súdom a štátnymi orgánmi, a tým posilní uplatňovanie dohovoru v súlade so zásadou subsidiarity,
so zreteľom na názor č. 285 (2013) prijatý Parlamentným zhromaždením Rady Európy 28. júna 2013,
dohodli sa takto:
Článok 1
1. Najvyššie súdy a tribunály Vysokých zmluvných strán, ako sú stanovené v súlade s článkom 10, môžu požiadať súd, aby vydal poradné stanoviská k zásadným otázkam týkajúcim sa výkladu alebo uplatňovania práv a slobôd uvedených v dohovore alebo jeho protokoloch.
2. Dožadujúci súd alebo tribunál môže požiadať o poradné stanovisko len v súvislosti s prípadom, ktorým sa zaoberá.
3. Dožadujúci súd alebo tribunál zdôvodní svoju žiadosť a poskytne relevantné právne a vecné podklady k prípadu, ktorým sa zaoberá.
Článok 2
1. Porota piatich sudcov veľkej komory rozhodne o prijatí žiadosti o stanovisko so zreteľom na článok 1. Porota uvedie dôvody pre prípadné odmietnutie prijatia žiadosti.
2. Ak porota žiadosť prijme, veľká komora vydá poradné stanovisko.
3. Porota a veľká komora, ako sú uvedené v predchádzajúcich odsekoch, pozostáva ex officio zo sudcu zvoleného za Vysokú zmluvnú stranu, pod