1.2 Mýto vo francúzskych mestách a dopady zavedenia mýta v mestách v roku 2018
Prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.
Paríž chce do roku 2030 zakázať vjazd dieselových automobilov do miest. Francúzi plánujú uľahčiť veľkým mestám zavedenie mýta pre automobily.
Legislatíva podporujúca enviroment
Francúzsko plánuje uľahčiť Parížu a iným veľkým mestám zavedenie mýta pre autá v snahe zredukovať znečistenie ovzdušia a dopravné zápchy. Uviedol to v piatok zdroj z francúzskej vlády.
Podľa legislatívy z roku 2015 majú francúzske mestá právo zaviesť mýto, ale iba experimentálne a maximálne na tri roky.
Ministerstvo dopravy preto pripravuje dekrét o poplatkoch za preťaženie miest ako súčasť nového zákona o mobilite, ktorý sa chystá predložiť na jeseň, uviedol zdroj, ktorý je súčasťou vlády.
Singapur, Londýn, Štokholm a Miláno už zaviedli mýto na elimináciu preťaženia ciest, ale žiadne francúzske mesto to neurobilo, aj keď Francúzsko má na svojich diaľniciach rozsiahly mýtny systém.
Radnica v Paríži medzitým zvýšila poplatky za parkovanie a zaviedla systém nálepiek, aby udržala autá produkujúce najviac emisií mimo ciest v dňoch, keď je úroveň znečistenia vysoká. Starostka Anne Hidalgová tiež minulý rok povedala, že Paríž chce do roku 2030 zakázať vjazd naftových vozidiel do mesta vo všeobecnosti. To znamená, že nie len osobné automobily, ale aj zásobovacie nákladné vozidlá, ktoré nebudú poháňané hybridným motorom, budú vylúčené z centier miest.
Zdroje blízke Parížskej radnice tvrdia, že oddelenie dopravy stále skúma myšlienku mýta, aj keď je nepravdepodobné, že bude zavedené pred komunálnymi voľbami v roku 2020.
Analýza dopadov a dôsledkov zavedenia mýta v mestách
Dopravné dopady
Dopady na dopravu sú závislé na výške poplatku a na celkovom riešení spoplatnenia. Týkajú sa zmien v dopravnom zaťažení mestskej siete, zmien dopravného zaťaženia v čase, dopadov na hromadnú osobnú dopravu ako je zvýšenie dopytu po hromadnej osobnej doprave alebo…