dnes je 12.7.2025

Neprístupný dokument, nutné prihlásenie
Input:

Ako správne implementovať mýto do miest v roku 2018

15.10.2018, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.1 Ako správne implementovať mýto do miest v roku 2018

Prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.

Tento článok je zameraný na návrh riešenia spoplatnenia centrálnych mestských zón (CMZ) na základe skúseností z krajín, ktoré aplikovali túto formu spoplatnenia cestnej infraštruktúry. Zavedenie systému pre výber mýta v CMZ nesie so sebou aj riziko určitých prekážok a negatívnych dopadov. Pre úspešnú realizáciu konkrétneho projektu je potrebné zamerať sa najmä na technologické možnosti, rentabilitu a finančné možnosti, verejnú prijateľnosť a negatívne dopravné dopady.

Návrh metodiky pre zavádzanie mestského mýta

Hlavným cieľom tohto článku je poukázať na návrh metodiky, podľa ktorej bude možné pre akékoľvek mesto zavádzať systém mestského mýta. Keďže tento problém je príliš rozsiahly a zložitý, navrhnutá metodika poukazuje len na základné kroky, ktorých sa treba pridržiavať pri zavádzaní tohto systému.

Analýza dopravných problémov

Jednou z hlavných príčin dopravných problémov v európskych mestách je vyšší dopravný dopyt (dopravná intenzita, obsaditeľnosť dopravných prostriedkov) ako ponuka (kapacita komunikácie, verejných dopravných prostriedkov), čím vznikajú dopravné kongescie a znižuje sa kvalita životného prostredia v mestách. Možnosť čiastočnej eliminácie, resp. zlepšenia tohto problému je vo zvýšení dopravnej ponuky a/alebo v zmene dopytu. Zvýšenie ponuky je možné dosiahnuť investíciami do dopravnej infraštruktúry (rozvoj dopravnej siete, zvyšovanie kvality MHD, atď.). Zmenu dopytu dosiahneme napr. zvýšením cestovných nákladov, zavedením systému regulácie dopravy alebo aj jedným z účinných riešení – systémom mestského mýta.

Základom úspešnej aplikácie systému mestského mýta je poznanie aktuálneho a komplexného stavu dopravnej situácie. Tu je potreba mesta zaoberať sa otázkami:

- kongescií,

- nehodovosťou,

- základných ukazovateľov dopravy (počet registrovaných vozidiel, stupeň automobilizácie, stupeň motorizácie, dopravné výkony, atď.)

- intenzít dopravy v meste s ich očakávaným vývojom (napr. detektormi, manuálne sčítanie),

- systémov hromadnej osobnej dopravy,

- analýzy statickej dopravy,

- kvality životného prostredia (emisie, hluk,…)

Z konečnej analýzy a prognózy vývoja dopravnej situácie je potrebné určiť, či je v meste nevyhnutné riešiť dopravnú situáciu. Tu je vhodná aj diskusia s verejnosťou, odborníkmi z rôznych oblastí (odbor dopravy, životného

Prístup ZADARMO k tomuto dokumentu majú len registrovaní užívatelia portálu Doprava a logistika profi.
Registrovať

Pravidelné spravodajstvo

alebo prihlásiť.

Zatriedenie dokumentu
Zatriedenie dokumentu
Vzťahuje sa k téme:
Vzťahuje sa k typu informácie:
Vzťahuje sa k aktuálnosti: