Téma: Elektromobilita z daňového hľadiska v roku 2023
Hosť: Ing. Peter Horniaček
Dátum: 15. 8. 2023
Podcast si môžete vypočuť tu:
Základné predstavenie témy – moderátor
- Moderátor: Ako je to s elektromobilitou z daňového hľadiska? Čo to elektromobilita z hľadiska daní vlastne znamená? Správne chápeme, že zatiaľ z hľadiska dane z príjmov ide iba o elektromobily, alebo ide už aj o iné zariadenia?
Hosť: Pod elektromobilitou z hľadiska daní je potrebné chápať uplatňovanie daňových výdavkov v podobe elektriny používanej ako pohon (PHL) áut, a výdavkov na obstaranie zariadení spadajúcich pod tento pojem (automobily na alternatívny pohon, nabíjacie stanice). Samozrejme, ide o novú problematiku úzko spojenú s aktuálnymi technickými možnosťami, a ich zladenie s potrebou preukazovania skutočností, či už na účtovné, alebo daňové účely.
- Moderátor: V ktorých právnych predpisoch je elektromobilita z hľadiska daní upravená? Ako je v súčasnosti elektromobil z hľadiska dane z príjmov upravený v tomto zákone a ktoré ustanovenia sa elektromobilu priamo dotýkajú?
Hosť: Z hľadiska zákona o dani z príjmov ide prioritne o ustanovenie § 26 a prílohu č. 1 k zákonu o dani z príjmov, ktoré ustanovujú odpisovú skupinu 0 pre automobily s alternatívnym pohonom (BEV, PHEV) a ustanovenie § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, ktoré upravuje zahrnie výdavkov (nákladov) na PHL do daňových výdavkov, pričom za PHL sa podľa súčasného výkladu považuje aj elektrina.
- Moderátor: Ak by som v súčasnosti kúpila elektromobil na firemné účely, čo všetko by som si z hľadiska daní mala uvedomiť, alebo ako by som mala postupovať z hľadiska daňových výdavkov?
Hosť: Pri kúpe elektromobilu na BEV a PHEV pohon uvedený v technickom preukaze je potrebné dbať na správne zaradenie do odpisovej skupiny 0 s dobou odpisovania 2 roky rovnomerne, pričom ak pôjde o vozidlo s obstarávacou cenou nad 48 000 eur, potom je potrebné aplikovať aj ustanovenie § 17 ods. 34 ZDP, a pri uplatňovaní ročného daňového odpisu testovať, či vykázaný základ dane na r. 301 daňového priznania dosahuje aspoň ročný odpis z limitovanej vstupnej ceny 48 000 eur, t. j. aspoň 24 000 eur, a ak nie, potom sa rozdiel medzi touto cenou 24 000 eur a skutočne uplatneným ročným odpisom stáva položkou zvyšujúcou výsledok hospodárenia.
- Moderátor: Veľa otázok v praxi v súvislosti s elektromobilmi vzniká práve kvôli ich nabíjaniu. Ako to teda je s nabíjaním elektromobilu a výdavkami, ktoré súvisia s elektromobilom? Je niečo, v čom vznikajú zásadné omyly v praxi z hľadiska dane z príjmov?
Hosť: Na úvod problematiky uplatňovania elektriny používanej ako pohon elektrických vozidiel do daňových výdavkov je potrebné uviesť doteraz platný výklad MF SR a FS SR. Daňovým výdavkom podľa § 19 ods. 2 písm. l) ZDP sú výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky (PHL):
- podľa cien platných v čase ich nákupu prepočítané podľa
1a. spotreby uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze, alebo ak sa v týchto dokladoch spotreba neuvádza, vychádza sa z doplňujúcich údajov výrobcu alebo predajcu, pričom takáto spotreba sa zvyšuje o 20 %; ak sa spotreba uvedená v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze nezhoduje so skutočnou spotrebou pohonných látok alebo sa v týchto dokladoch spotreba neuvádza, je možné vychádzať aj zo spotreby preukázanej dokladom vydaným osobou, ktorej bola udelená autorizácia…