dnes je 28.3.2024

Neprístupný dokument, nutné prihlásenie
Input:

Novela zákona o cestnej premávke

2.12.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.27 Novela zákona o cestnej premávke

JUDr. Ján Nociar, PhD.

Dňa 1. decembra 2019 nadobudol účinnosť zákon č. 393/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len novela).

V tomto článku uvedieme najdôležitejšie zmeny, ktoré boli novelou zavedené. Novela stanovila, že nemožno počas vedenia vozidla držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia systému „voľné ruky” alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla.

Novela zaviedla ďalšie povinnosti držiteľa vozidla, pri porušení ktorých je ho možné riešiť uplatňovaním objektívnej zodpovednosti a to:

  • povinnosť umožniť vozidlu, ktoré používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou pri plnení špeciálnych úloh a vozidlu, ktoré sprevádza, bezpečný a plynulý prejazd,

  • povinnosť vytvoriť voľný priestor na prejazd vozidiel tzv. záchranársku uličku alebo zákaz jazdy v záchranárskej uličke.

Novela nanovo zadefinovala, že inštruktor autoškoly má povinnosti vodiča pri vykonávaní výcviku na vedenie vozidla v kurze, skúšky z odbornej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla, osobitnej skúšky z vedenia motorového vozidla, preskúšania odbornej spôsobilosti alebo základnej kvalifikácie, ak vodič nie je držiteľom príslušného vodičského oprávnenia.

Novela v ustanoveniach o jazde v jazdných pruhoch zaviedla tzv. zipsovanie a povinnosť vodičov jazdiacich v kolóne vytvárať tzv. záchranársku uličku:

  • Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí pri súbežnej jazde, kedy vodič idúci v pravom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla v ľavom jazdnom pruhu zaradenie sa do kolóny idúcich vozidiel, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy vpravo. Vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu pri zaraďovaní sa do kolóny idúcich vozidiel pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v pravom jazdnom pruhu.

  • Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa jazdné pruhy v jednom smere jazdy zbiehajú, vodič idúci v priebežnom jazdnom pruhu je pri súbežnej jazde povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, ktorý sa zaraďuje do priebežného jazdného pruhu, preradenie do priebežného jazdného pruhu, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri zaraďovaní sa do priebežného jazdného pruhu pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom jazdnom pruhu. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.

  • Pri hustote cestnej premávky, ktorá vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel na diaľnici alebo na smerovo rozdelenej ceste mimo obce s najmenej dvomi jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy, je vodič vozidla povinný pri súbežnej jazde vykonať taký jazdný úkon, ktorý umožní vytvorenie záchranárskej uličky v strede medzi dvoma jazdnými pruhmi a v úsekoch s viac ako dvomi jazdnými pruhmi medzi ľavým jazdným pruhom a k nemu priliehajúcim jazdným pruhom. Pri vytváraní záchranárskej uličky je na nevyhnutne potrebný čas vodič vozidla oprávnený vojsť aj na miesta, kde je to inak zakázané, ak tým neohrozí iného účastníka cestnej premávky. Záchranársku uličku môže použiť len vodič vozidla, ktorý plní špeciálne úlohy alebo vodič vozidla zabezpečujúci odstránenie následkov dopravnej nehody alebo inej mimoriadnej udalosti; vodičovi iného vozidla je použitie záchranárskej uličky zakázané.

Doteraz pri jazde na ceste pre motorové vozidlá platili pravidlá ako pri jazde po diaľnici, novela nanovo samostatne ustanovila pravidlá pri jazde na ceste pre motorové vozidlá:

  • Cestu pre motorové vozidlá môžu používať len vodiči motorových vozidiel s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 60 km · h-1. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cesty pre motorové vozidlá zakázané okrem prechádzania alebo prejazdu iných účastníkov cestnej premávky v križovatke alebo na inom mieste na to určenom.

  • Ak vodič motorového vozidla počas jazdy zistí na vozidle alebo na náklade chybu, pre ktorú nemožno dosiahnuť na rovine rýchlosť najmenej 60 km · h-1, musí cestu pre motorové vozidlá opustiť na najbližšom možnom mieste.

  • Ostatné ustanovenia o premávke na diaľnici platia aj na ceste pre motorové vozidlá.

Novela ustanovila, že traktory a

Prístup ZADARMO k tomuto dokumentu majú len registrovaní užívatelia portálu Doprava a logistika profi.
Zatriedenie dokumentu
Zatriedenie dokumentu
Tento dokument nie je zatriedený.